התעשייה 2, ירושלים

א' - ה': 08:30 - 17:00

שברי מאמץ

שברים אלו הינם מסוגי הפציעות הנפוצות והמדוברות ביותר.
הם מתרחשים בדרך כלל בעצם השוקה ובעצמות כף הרגל, אך עשויים לקרות גם בחוליות עמוד השדרה, האמה ועוד.
שברי מאמץ נגרמים לרוב כתוצאה משני גורמים עיקריים, הנובעים ממשטר אימונים נוקשה ולוחץ מדי:

  • משטר אימונים הכולל פעילות חוזרנית הכרוכה במגע מתמיד עם משטחים נוקשים, כגון ריצות אספלט מרובות ללא הכנה נכונה.
    פעילות זו עשויה לגרום לחבלות קטנות שהעצם סופגת, שהופכות עם הזמן לסדקים ולשברים מיקרוסקופיים בעצם ולהיחלשותה.
    חבלות אלה, במידה והמתאמן יתמיד במשטר אימונים שאינו מתאים לו, עשויות להתפתח בהמשך לשברי מאמץ.
  • במשטר אימונים לוחץ, הגוף שואף להתאים את עצמו למאמץ המוגבר בעזרת פיתוח השרירים, ובעזרת התחזקות העצם. עם זאת,
    מאחר וקצב התחזקות השרירים מהיר בהרבה מקצב חיזוק השריר, נוצר מצב שבו הלחץ שהשרירים מפעילים על העצם גדול מהלחץ שעמו היא יכולה להתמודד,
    ועלול להיווצר שבר מאמץ. הבעיה שכיחה בקרב ספורטאים המתאמנים בעומס גבוה ללא מתן מנוחה מספקת, לרוב כתוצאה מתוכנית אימונים חובבנית ולא מתאימה.


    כיצד נזהה שברי מאמץ:

     שבר מאמץ מאופיין לרוב בכאב שאינו אופייני או בכאב מוסווה. בדרגות הקלות מופיע כאב זמן מה אחרי תחילת הפעילות, ונעלם עם הפסקתה.
    מאוחר יותר יופיע כאב מייד בתחילת הפעילות והוא עשוי להיעלם רק לאחר שעבר זמן מה מהפסקתה.
    בשלב השלישי יופיע הכאב גם בחיי היומיום ואף במנוחה.

    עזרה ראשונה וטיפול:

    כטיפול ראשוני להופעת הכאב האופייני לשברי מאמץ יש לעצור את הפעילות העצימה באופן מיידי.
    ניתן להצמיד קרח או שק קרח, או לרסס בספריי קירור על האזור הפצוע להקלה נקודתית בכאבים.

    לאחר מכן, יש לפנות לבדיקה רפואית על מנת לאבחן את שבר.
    לרוב שברי מאמץ מחלים מעצמו בתנאי מנוחה, ללא הטלת מאמץ נוסף על העצם הפגועה.
    כך מנגנוני בניית העצם מפצים על היחלשות העצם שנגרמה על ידי פעילות מנגנוני הריסת העצם שהופעלו בעת המאמץ הגופני.
    לכן, הטיפול מתבסס על מנוחה יחסית, על הורדת עומס האימון והעומס המוטל על העצם. משך המנוחה הדרוש להחלמה תלוי בדרגת השבר ובמיקומו.
    אחוז נמוך משברי המאמץ לא יתאחו מעצמם, ובמקרים בודדים עשויה להתרחש היפרדות השבר שתצריך ניתוח לאיחוי העצם.
    בהתאם להמלצת גורם רפואי, ניתן לצרוך תוספי תזונה המכילים ויטמינים ומינרלים התורמים לאיחוי העצם: סידן, מגנזיום, 6B, וכו'.

    מניעה:

    • תוכנית אימונים מאוזנת המבוססת על סרגל מאמצים מדורג.
    • שינה ומנוחה מספקות בין אימון לאימון.
    • חיזוק השרירים והעצמות באימוני התנגדות מתאימים, בהתאם לתוכנית אימונים מסודרת שנכתבת ע"י מאמן מוסמך.
    • תזונה נכונה ומאוזנת מפחיתה באופן משמעותי את הסיכוי ללקות בשברי מאמץ. מומלץ להרכיב תפריט תזונה מותאם אישי עם תזונאי מוסמך.


    זכרו: שברי מאמץ, לעומת זאת, עשוי להפוך לשבר מלא, ולכן חשוב לאבחן מוקדם ככל שניתן מייד עם התעוררות החשד!

    בברכת בריאות איתנה ואימון נעים,
    שלכם,
    צוות ממרם ציוד רפואי

שינוי גודל גופנים
ניגודיות